Kritik och VARNING för att åka rullskridskor vid sjön Trummen i Växjö

För den som tänker åka inlines/rullskridskor invid Trummen i Växjö så måste jag varna för detta. När jag tog på mig rullskridskorna idag så var varningsskyltarna inte på rätt plats vid Sjöbågen och jag missade hindret. Resultatet blev en smärtsam upplevelse. Jag är inte ensam om missnöjet.


Skyltning invid hindret före min olycka.


Hindret


Röntgenbild på min axel och flisan som slagits bort från mitt nyckelben.

När jag kommit hem från sjukhuset så gick jag iförd mitella och korrigerade det farliga stället och rekommenderar även att hindret markeras med signalfärg, samt att skyltarna fästs in vid hindret, eller att hindret tas bort och kabeln läggs ned under asfalten. Hur dyrt kan det vara?


Efter min korrigering


Nu ser man hindret bättre även från andra hållet.

När Växjö kommun satsar 700 miljoner på att bygga nytt kommunhus, samt även bygger de ytters fula strandnära hus som numera ligger intill sjön Trummen, där olyckan inträffade, så undrar man om de verkligen måste ställa till det så här för oss Växjöbor. Jag hjälpte tidigare en Växjöbo upp vid det här hindret, som jag gjorde en intervju med tidigare, men tänkte, positiv som jag är, att det inte skulle drabba mig. Här är intervjun:

Tecknad bild på kvinna i hjälm

Internet Archive – Intervju med Sara i Växjö om inlines och kollektivtrafik (16MB).

Varför drabbade detta mig? Tja, jag vet nog det lika lite som Sara, men en sak är intressant. Vi hade båda hjälm. Blir man oförsiktigare då? Läs gärna mer intressant om problemet med hjälmar:

”De verkar öka risken för olyckor.”

”They tend to increase the risk of accidents.”

Välkommen att kommentera!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.